Thema’s met veel oefeningen voor de taalinhoud!

De training voor de taalinhoud kan goed vormgegeven worden middels thema’s. Denk aan de jaargetijden, feestdagen, beroepen, en nog veel meer. Door het werken met thema’s komen begrippen/woorden meer keren terug in verschillende contexten in oefeningen waardoor deze beter worden opgeslagen in het mentale lexicon. Dan kan je ook nog (zins)begrip oefenen binnen een thema en het benoemen en omschrijven. Dat alles met aantrekkelijk en kleurrijk geïllustreerde materiaal. 

Wie zijn wij?

Wij zijn de makers van Spellen met Specht, een methodiek om het leren lezen en spellen te trainen (www.spellenmetspecht.nl). Het is een best practice methodiek met kant-en-klare materialen, te gebruiken door de therapeut en ouders, ontworpen door Hilde Wolters, MSc (onderwijskundige en logopedist).
Voor de taalinhoud maken we nu robuuste taaltrainingsmaterialen. Wij zijn ontwerpers van Spreeuw 2,5K die graag hun enthousiasme willen delen met collega's in het werkveld, om meer kinderen met moeilijkheden in de taalinhoud, wel of geen TOS, met deze mooie en uitgedachte materialen te kunnen laten werken. 

Waarom doen we dit?

Sinds de taal van kinderen op meer aspecten onderzocht kan worden (denk aan de CELF – taaltest), werd er een leemte ervaren in het materiaalaanbod. De aantrekkelijkheid van de bestaande materialen voor de (oudste) kleuters en wat ouder kan worden verbeterd, met kleurrijke illustraties.
We doen dit ook omdat we met plezier ontwerpen, helemaal voor de taalkinderen. We ontwerpen ook mooi en passend taaloefenmateriaal omdat we zelf als therapeut blij worden van het werken mooi vormgegeven oefenstof, maar ook omdat we geschikte oefenstof willen meegeven zodat er thuis geoefend kan worden.

Wat zijn onze waarden?

We willen veel mooie en aantrekkelijke materialen maken waar het kind, de ouders en de trainer blij van worden. Dat je als therapeut een materiaalkeuze hebt die aansluit op de uitkomsten van je taalonderzoek. Als basis voor de oefenstof heb je een gedegen en verantwoord woordenlijst, omdat je een kind juist die woorden wilt leren die kinderen nodig hebben voor het taalbegrip en het zich kunnen uitdrukken. We willen je keuze bieden uit materialen die je doelgericht kunt inzetten, met vrijheid voor de therapeut over de aanpak, meer receptief of productief werken, net waar het kind behoefte aan heeft. En dan natuurlijk aantrekkelijke illustraties, voor kind, ouder en therapeut. 

Wat doen we?

We bieden niet alleen oefenstof aan die je kunt printen, we gaan later ook spelletjes in doosjes maken die je dan op onze webshop kunt bestellen.

In de toekomst gaan we ook oefenstof maken voor jongere kinderen met problemen met de taalinhoud. Verder gaan we mooie oefenstof voor de articulatie maken. En er zijn nog meer plannen. Wil je meer van ons weten, abonneer je dan op de nieuwsbrief. Dat kan hieronder.

Hoe doen we het?

Spreeuw 2,5K, de oefenstof voor de taalinhoud, heeft altijd drie onderdelen, (zins)begrip, semantische relaties en benoemen & omschrijven. We kiezen een thema en selecteren woorden uit de basiswoordenschatlijst. Ieder woord is getekend. Met deze selectie afbeeldingen maken we de oefenstof.

Hoe vertaalt dit zich?

De oefenstof voor de taalinhoud van Spreeuw 2,5K plaatsen we in de online omgeving. Aangekochte thema's staan op je eigen inlogpage. Je kunt voor alle kinderen die je traint zo veel oefeningen printen als je wilt. Zo bouwen we een database vol oefeningen! Naast de digitale oefeningen die nu op de website staan gaan we later ook spelletjes in doosjes uitgeven. Dat maakt het oefenen net weer wat leuker!